Obowiązująca od 1 czerwca ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia, wprowadza m.in. istotne zmiany dotyczące zasad rejestracji oraz funkcjonowania agencji zatrudnienia.
Daje też wojewódzkim urzędom pracy kolejne kompetencje kontrolne wobec agencji.
Nowe regulacje mają służyć zwiększeniu bezpieczeństwa pracowników korzystających z pośrednictwa agencji zatrudnienia. Ustawodawca wprowadził też zmiany mające na celu zmniejszenie papierowej biurokracji, na którą skarżyli się przedstawiciele agencji.
I tak miedzy innymi:
- Zniesiono obowiązek wydawania certyfikatów uprawniających do świadczenia usług agencji zatrudnienia. Obowiązuje wpis do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia (KRAZ), który sprawdza się na stronie https://stor.praca.gov.pl/portal/strona-glowna#/kraz ;
- Zrezygnowano z obowiązku uzyskiwania wpisu do rejestru usług doradztwa personalnego i poradnictwa zawodowego
- Zwiększono opłatę za wpis do KRAZ – 1000 zł
- Rozszerzono obowiązek uzyskania wpisu do rejestru o działanie polegające na gromadzeniu w postaci dokumentu elektronicznego i udostępnianiu informacji o wolnych i poszukiwanych miejscach pracy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych
- Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy – wymaga wpisu do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia. Wpis ten można uzyskać dopiero po 2 latach prowadzenia działalności jako agencja zatrudnienia. Opłata wynosi 1000 zł.
- Wprowadzono obowiązek weryfikacji przez Wojewódzkie Urzędy Pracy:
- danych zawartych we wniosku o zmianę wpisu w związku z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy;
- zaległości podatkowych, zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, karalności za wykroczenia i przestępstwa określone w Ustawie, naruszeń z Ustawy, złożenia przez podmiot oświadczeń niezgodnych ze stanem faktycznym, występowania niezgodności danych w rejestrze ze stanem faktycznym itd.
- weryfikacji podlegają zarówno osoby zarządzające jak i reprezentujące podmiot
- Opisano w jakich przypadkach jest wymagane posiadanie lokalu, muszą go mieć podmioty które:
- kierują osoby do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych,
- kierują cudzoziemców do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej do podmiotów prowadzących działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- prowadzą usługi pracy tymczasowej
Niedozwolone są tzw. biura wirtualne. Ustawa przewiduje też szczegółowo warunki, jakie musi spełniać lokal np. konieczność przechowywania w nim dokumentacji pracowniczej.
- Wprowadzono możliwość wykreślenie agencji, gdy podmiot dwukrotnie nie podda się kontroli WUP lub PIP
- Wprowadzono wyłącznie elektroniczną drogę komunikacji z WUP – wnioski wraz załącznikami oraz informacje o działalności składane są wyłącznie drogą elektroniczną a podmiot musi posiadać adres do doręczeń elektronicznych.
- Dodano obowiązek złożenia oświadczeń o niekaralności za wykroczenia i zaświadczeń o niekaralności za przestępstwa określone w Ustawie zarówno przez osoby zarządzające jak i reprezentujące podmiot
Przepisów w pełnym brzmieniu szukaj w rozdziale IX ustawy, oto link: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20250000620