
Dziewiąte Targi Edukacyjne EDU OPOLE 2025, które odbyły się w środę 12 marca w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Opolu były doskonałą okazją dla młodzieży oraz dorosłych, aby zapoznać się z szeroką ofertą szkół ponadpodstawowych z całego województwa opolskiego.
Targi dają możliwość zapoznania się z propozycjami ośrodków kształcenia ustawicznego i rozmowy z przedstawicielami szkół, nauczycielami oraz doradcami zawodowymi, którzy pomagają w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Wystawcami były nie tylko placówki oświatowe. Wśród ponad 50 wystawców znaleźli się producenci i dystrybutorzy pomocy dydaktycznych, którzy zaprezentowali najnowsze narzędzia wspomagające naukę i rozwój umiejętności w różnych dziedzinach. Oprócz nich pojawiły się m.in. służby mundurowe oraz przedsiębiorstwa niezwiązane bezpośrednio z edukacją.
Obecnie młodzież w dużej mierze stawia na naukę języków „obcych”. W tym języków programowania, bo sztuczna inteligencja im nie straszna. U wielu młodych ludzi stojących przed wyborem dalszej ścieżki edukacyjno- zawodowej pojawiło się pytanie: „Czy sztuczna inteligencja ograniczy liczbę zawodów? Czy zabierze nam pracę?”
Młodzież uważa, że wybór zawodu to trudna rzecz, ale obecnie dodają do tego lęk przed sztuczną inteligencją i automatyzacją, która grozi wykluczeniem z rynku pracy. Są jednak i tacy, którzy widzą w tym szansę na swój rozwój zawodowy i chcą dostosowywać swoje decyzje do zmieniającego się świata. Sztuczna inteligencja im nie straszna, a dobry fach w ręku człowieka zawsze wygra z AI.
Podczas trwania Targów EDU 2025 odbyło się kolejne spotkanie edukacyjno-sieciujące zorganizowane przez Miejskie Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu pn. „Edukacja ustawiczna wyzwaniem współczesności. Rynek pracy-Edukacja-Kompetencje”.
Spotkanie miało charakter roboczy. Członkowie sieci pracowali nad odpowiedzią na następujące pytania:
- W jaki sposób kształcić uczniów i dorosłych, aby adaptowali się do zmieniających warunków i potrzeb rynku pracy?
- Jakie formy nauki będą najbardziej efektywne i angażujące dla ucznia/przyszłego pracownika?
- Jak personalizować metody i narzędzia w edukacji, aby dostosować je do indywidualnych potrzeb?
- Jak zachować równowagę między wyprowadzaniem zmian, a potrzebą przewidywalności w edukacji i na rynku pracy?
Wynikiem pracy uczestników warsztatu były następujące wnioski:
Doradcy zawodowi posiadając odpowiednie kompetencje dysponują wprawdzie narzędziami pracy, ale brak im realnego wpływu na to, jak wygląda obecnie system poradnictwa zawodowego w Polsce.
Rodzice, młodzież stojąca przed wyborem zawodu oraz sami doradcy zawodowi powinni poznawać praktyczną stronę poszczególnych zawodów, a nie opierać się jedynie na wyobrażeniach o danej profesji. Według nich potrzeba więcej wizyt zawodoznawczych.
Spotkanie edukacyjno-sieciujące zostało zorganizowane w ramach projektu KPO „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”, dzięki któremu poprawa stanu poradnictwa zawodowego w naszym regionie jest naprawdę możliwa.