We wtorek, 9 września, w Centrum Integracji Cudzoziemców w Opolu, podczas spotkania z mediami, dokonaliśmy oficjalnej inauguracji kampanii świadomościowej „Opolskie Gościnne. To Tu”.
- Opolskie jest naprawdę gościnne, to nie tylko tytuł projektu i kampanii – mówi Zuzanna Donath-Kasiura, wicemarszałkini województwa opolskiego . – Istotne jest i ważne, żebyśmy między sobą nie tylko się porozumiewali, ale także jak najlepiej poznawali. Sprzyjają temu takie wydarzenia jak ostatni piknik „Opolskie Gościnne” w Muzeum Wsi Opolskiej i rozpoczynająca się właśnie kampania świadomościowa. Dzięki takim działaniom poznajemy kultury obywateli przybyłych do Polski spoza Unii Europejskiej. To przecież nie tylko osoby z Ukrainy, ale m.in. z Białorusi, Gruzji i obywateli innych krajów, którzy wśród nas mieszkają i pracują. Kampania promocyjna ma pomóc w tym, byśmy się jak najwięcej o sobie dowiedzieli, byśmy lepiej poznali swoją kulturę, ale i by obcokrajowcy czuli się u nas jak najlepiej, poznając polskie zwyczaje i tradycje – dodaje marszałkini.
W ramach projektu „Opolskie Gościnne – Wsparcie integracji społecznej obywateli państw trzecich” wystartowała kampania społeczna, która potrwa do końca grudnia 2025r. Celem kampanii jest budowanie i wzmacnianie otwartej, przyjaznej i różnorodnej społeczności.
W naszym regionie mieszkają obywatele wielu krajów. Pracują tu, uczą się, wychowują swoje dzieci.
Kampania prowadzona jest wielotorowo. Między innymi stworzyliśmy stronę internetową www.opolskiegoscinne.pl, gdzie każdy – niezależnie od tego, skąd pochodzi i w jakim miejscu życia się znajduje – może poczuć się jak u siebie. Bo najmniejsze rzeczy mają największe znaczenie – krótka rozmowa, wspólny uśmiech, chwila razem, a spotkanie to czas, w którym możemy nauczyć się od siebie czegoś nowego.
OPOLink na stronie www.opolskiegoscinne.pl to jedna z przestrzeni, dzięki której można się wzajemnie poznać, dzielić swoimi pasjami i wzajemnie wspierać. Zakładka OPOLink pozwala na wymianę informacji czy pomocy. Można tam zapytać np. o to, gdzie znaleźć dobrego lekarza, smacznie zjeść, zobaczyć coś ciekawego, wziąć udział w wydarzeniu, gdzie spokojnie pospacerować po okolicy albo dokąd pojechać na wycieczkę za miasto. Można się umówić na spacer, wesprzeć np. w opiece nad zwierzętami, albo w nauce.
Motywem przewodnim całej kampanii jest hasło: „Opolskie Gościnne. To tu”. To właśnie tutaj się razem spotykamy, uczymy, żyjemy, pracujemy i tu spędzamy czas wolny. Jesteśmy dla siebie ważni i ważna jest promocja takich wartości jak solidarność i współdziałanie.
Zaprezentowaliśmy jeden ze spotów, które pojawiają się już w przestrzeni internetowej, będzie je można obejrzeć w kinach i na siłowniach. Innymi kanałami dotarcia do mieszkańców będą banery, plakaty, audycje radiowe, telewizyjne, artykuły w prasie oraz działania w social mediach.
Jedną z osób, które wzięły udział w nagraniu spotu jest Nataliia Moskalenko. Ukrainka, która wraz z dwójką dzieci przyjechała do Polski pociągiem ewakuacyjnym po wybuchu wojny w Ukrainie. Przed inwazją wojsk rosyjskich Nataliia zajmowała się księgowością. Do Polski przyjechała nie znając tu nikogo, nie znając języka. Korzystała z pomocy Centrum Integracji Cudzoziemców w Opolu i dzięki wsparciu osób z tej instytucji nauczyła się języka polskiego, podjęła kursy doszkalające oraz korzystała z pomocy finansowej na rozwój zawodowy. Dzięki mechanizmom oferowanym przez Centrum, dziś pracuje na etacie w jednym z opolskich miasteczek oraz założyła działalność gospodarczą z branży księgowo-rachunkowej i obsługuje klientów posiadających swoje firmy .
- Jestem bardzo wdzięczna za okazane wsparcie i od dnia, kiedy wraz z dwójką moich synów przyjechałam do Polski powtarzam słowo „dziękuję” – mówi Nataliia. To pierwsze słowo jakiego chciałam się nauczyć po polsku. To nie był łatwy czas dla mojej rodziny, bo musieliśmy się zaadaptować w nowym kraju, w nowych, obcych warunkach. Najtrudniejszym okazało się to, że nie znamy języka polskiego, nie potrafimy się o nic zapytać, dowiedzieć prostych rzeczy. Widzisz jak ludzie do ciebie mówią, jak dzieci się bawią, a nic z tego nie rozumiesz. Dlatego najważniejsze było, aby jak najszybciej mówić i rozumieć po polsku – dodaje Nataliia. Korzystałam z bardzo wielu kursów nauki języka polskiego, co umożliwiła mi właśnie Opolszczyzna. Wzięłam także udział m.in. w programie „Równi na rynku pracy” oraz w stażu w jednej z opolskich firm, gdzie spotkałam się dużą serdecznością i pomocą. Dziś nie odczuwam żebym w Polsce była obcokrajowcem. Mieszkam tu, pracuję, wychowuje dzieci, które się uczą i rozwijają swoje pasje poza szkołą. A ja pracuję, rozwijam się, prowadzę swoją działalność i czuje się tutaj naprawdę dobrze. I najważniejsze – mam wielu przyjaciół, na których zawsze mogę liczyć – podsumowuje Nataliią.
Symbolem naszej kampanii jest odcisk palca, w którym linie papilarne mają różne kolory. To połączenie dwóch idei: szacunku dla tożsamości i woli integracji.
Na konferencji prasowej podsumowaliśmy także wydarzenie „Opolskie gościnne IV”, które odbyło się 30 sierpnia w Muzeum Wsi Opolskiej w Bierkowicach.
- Tegoroczną, czwartą już edycję, choć trzecią na terenie Muzeum Wsi Opolskiej odwiedziło ponad dwa tysiące osób – mówi Beata Świątek, dyrektorka Muzeum Wsi Opolskiej.
Pragnę nadmienić, że w ciągu roku na terenie opolskiego skansenu odbywa się wiele imprez skierowanych do mieszkańców Opolszczyzny, także dla obcokrajowców. Odbywają się między innymi warsztaty prowadzone przez Polaków i Ukraińców - dla Polaków, Ukraińców oraz innych cudzoziemców mieszkających w naszym regionie.
Dyrektorzy dwóch instytucji – Maciej Kalski z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Opolu oraz Beata Świątek z Muzeum Wsi Opolskiej podpisali w tym dniu list intencyjny, w którym obie instytucje wyraziły wolę kontynuacji i rozwoju współpracy dotyczącej integracji mieszkańców województwa opolskiego, w tym cudzoziemców pochodzących spoza Unii Europejskiej, poprzez poznawanie tradycji i kultury regionalnej. W szczególności będzie to współpraca przy organizacji wydarzenia „Opolskie Gościnne” w latach 2026–2028. Celem tego międzynarodowego pikniku jest integracja społeczna mieszkańców regionu oraz cudzoziemców, promocja różnorodności kulturowej i społecznej oraz wzmacnianie tożsamości regionalnej poprzez działania plenerowe, edukacyjne, artystyczne i kulinarne, zgodnie z duchem dotychczasowych edycji.