W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Istotne zmiany dotyczące zasad rejestracji oraz funkcjonowania agencji zatrudnienia.
Obowiązująca od 1 czerwca ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia, wprowadza m.in. istotne zmiany dotyczące zasad rejestracji oraz funkcjonowania agencji zatrudnienia.
Daje też wojewódzkim urzędom pracy kolejne kompetencje kontrolne wobec agencji.
Nowe regulacje mają służyć zwiększeniu bezpieczeństwa pracowników korzystających z pośrednictwa agencji zatrudnienia. Ustawodawca wprowadził też zmiany mające na celu zmniejszenie papierowej biurokracji, na którą skarżyli się przedstawiciele agencji.
I tak miedzy innymi:
Zniesiono obowiązek wydawania certyfikatów uprawniających do świadczenia usług agencji zatrudnienia. Obowiązuje wpis do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia (KRAZ), który sprawdza się na stronie https://stor.praca.gov.pl/portal/strona-glowna#/kraz ;
Zrezygnowano z obowiązku uzyskiwania wpisu do rejestru usług doradztwa personalnego i poradnictwa zawodowego
Zwiększono opłatę za wpis do KRAZ – 1000 zł
Rozszerzono obowiązek uzyskania wpisu do rejestru o działanie polegające na gromadzeniu w postaci dokumentu elektronicznego i udostępnianiu informacji o wolnych i poszukiwanych miejscach pracy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych
Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy – wymaga wpisu do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia. Wpis ten można uzyskać dopiero po 2 latach prowadzenia działalności jako agencja zatrudnienia. Opłata wynosi 1000 zł.
Wprowadzono obowiązek weryfikacji przez Wojewódzkie Urzędy Pracy:
danych zawartych we wniosku o zmianę wpisu w związku z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy;
zaległości podatkowych, zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, karalności za wykroczenia i przestępstwa określone w Ustawie, naruszeń z Ustawy, złożenia przez podmiot oświadczeń niezgodnych ze stanem faktycznym, występowania niezgodności danych w rejestrze ze stanem faktycznym itd.
weryfikacji podlegają zarówno osoby zarządzające jak i reprezentujące podmiot
Opisano w jakich przypadkach jest wymagane posiadanie lokalu, muszą go mieć podmioty które:
kierują osoby do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych,
kierują cudzoziemców do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej do podmiotów prowadzących działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
prowadzą usługi pracy tymczasowej
Niedozwolone są tzw. biura wirtualne. Ustawa przewiduje też szczegółowo warunki, jakie musi spełniać lokal np. konieczność przechowywania w nim dokumentacji pracowniczej.
Wprowadzono możliwość wykreślenie agencji, gdy podmiot dwukrotnie nie podda siękontroli WUP lub PIP
Wprowadzono wyłącznie elektroniczną drogę komunikacji z WUP – wnioski wraz załącznikami oraz informacje o działalności składane są wyłącznie drogą elektroniczną a podmiot musi posiadać adres do doręczeń elektronicznych.
Dodano obowiązek złożenia oświadczeń o niekaralności za wykroczenia i zaświadczeń o niekaralności za przestępstwa określone w Ustawie zarówno przez osoby zarządzające jak i reprezentujące podmiot
Obowiązująca od 1 czerwca ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia, wprowadza m.in. istotne zmiany dotyczące zasad rejestracji oraz funkcjonowania agencji zatrudnienia.
Kim jest Doradca Klienta?
Doradca klienta to pracownik powiatowego urzędu pracy, zatrudniony na jednym z czterech stanowisk w urzędzie: pośrednika pracy, doradcy zawodowego, specjalisty ds. rozwoju zawodowego lub specjalisty ds. programów, któremu powierzona została funkcja doradcy klienta.
Istotą funkcji doradcy klienta...
Co to są prace interwencyjne i jaki jest ich główny cel?
Prace interwencyjne mają na celu wsparcie bezrobotnych. Oznaczają one zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę w pełnym wymiarze czasu pracy (na pełny etat) z częściowym dofinansowaniem pracodawcy wynagrodzenia przez urząd pracy.
Kto może zostać skierowany do...
Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?
Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przy wykonywaniu prac organizowanych przez powiaty, gminy, organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej...
Czym są prace społecznie użyteczne?
Prace społecznie użyteczne to forma wsparcia skierowana do osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku jednocześnie korzystających ze świadczeń pomocy. Prace te odbywają się bez nawiązania stosunku pracy ani umowy o pracę. Organizowane są przez gminę w:
jednostkach organizacyjnych pomocy...
Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu Adres: ul. Głogowska 25c, 45-315 Opole E-mail: wup@wup.opole.pl e-Doręczenia AE:PL-73349-31363-VJFSJ-15 ePUAP /wup_opole/SkrytkaESP Godziny pracy: 7.30-15.30 Obsługa klientów urzędu prowadzona jest w godzinach od 8.00 do 15.00 Sekretariat: tel: 77 44 16 701 fax: 77 44 16 702